Sivut

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Mustan joutsenen loppu

Kaivinkoneet ovat myllänneet jo muutaman viikon Turun linnan tienoita erään korttelin purkutöissä. Tänään purkutyöt etenivät siihen pisteeseen, että purkutyökoneen pihdit pääsivät kouraisemaan korttelin reunimmaisen rakennuksen päätyä. Seinän päädyssä oli vielä muutama tunti sitten näyttävä joutsenmaalaus, joka on siinä piristänyt ohikulkijoita yli kaksi vuotta. Tällä hetkellä rakennus maalauksineen onkin jo maan tasalla.

Olin odotellut jo parin viikon ajan milloin purkutyö saavuttaa maalauksen, ja tänään aamupäivällä joutsenen pää rysähti maahan sattumoisin juuri samalla hetkellä kun saavuin paikalle. Tulin taas miettineeksi miksi korkeatasoista katutaidetta sallitaan täällä vain purkukuntoisiin hökkeleihin. Eikö olisi järkevää sijoittaa korkeatasoisia teoksia arvoisilleen paikoille? Ehkäpä jopa oikein näkyville ja näyttäville paikoille? Sammon taontaakaan ei säilytetä missään kosteassa maakellarissa, vaan Ateneumissa. Katutaide kuuluu tietysti kaduille eikä museoon, mutta ymmärtänette pointtini.

Mietin näitä samoja asioita jo yli pari vuotta sitten, jolloin tein blogikirjoituksen maalauksesta. Kirjoituksen yhteydessä on myös ottamani mustavalkokuva teoksesta silloin kuin se oli aivan uusi. Voit käydä lukemassa kirjoituksen täältä.















---

Death of the Black Swan

Excavators and huge machines have been operating near Turku castle for couple of weeks. They are tearing down some old buildings, because they are going to build a new residental area there. Today one excavator grabbed the wall of the last building. There was a cool painting of a black swan on the wall, which has been there for over two years. Unfortunately this piece of art is gone forever now.

I have been waiting for couple of weeks when the excavators will reach the painting and suddenly today the head of the swan smashed to the ground at the same time when I arrived to the site. I don't know why this kind of high-quality art is allowed only to the buildings they are going to tear down anyway. Wouldn't it be smart to put these on more valuable places? How about some really visible places? They don't store Van Gogh's paintings in some random basement, but in museums. Of course it's different with street art as it belongs to the streets, but you got my point.

I was thinking about these same issues almost three years ago when I made a blog post about this same painting. There's also a b&w photograph of the painting when it was brand new and you can read the post here.
 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti